Know how fotografii produktowej

Fotografia produktowa to od lat jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin fotografii. Żyjemy w świecie, którym rządzi produkt i nasze być albo nie być często zależy od tego, jak postrzegają nas współpracujące z nami osoby czy klienci. Dobry wizerunek = dobre zdjęcie, dobre zdjęcie produktu, który oferujemy. A na nie składa się wiele czynników: światło, sprzęt, odpowiednie pomieszczenie, działania w postprodukcji.

 

Dziś podpowiemy Wam, jak zacząć swoją przygodę z fotografią produktową. Będzie o warunkach koniecznych, sprzęcie i pomocnych trickach. Ciekawi? Zapraszamy!

 

Fotografia produktowa ma wielorakie zastosowanie. Może być to sprzedaż przedmiotów na portalach aukcyjnych, ale też zdjęcia do katalogów czy do broszur. Jak wiadomo, prezentacja sprzedawanego produktu ma ogromne znaczenie, a dobre zdjęcie produktowe przyciągnie odbiorcę, co z pewnością ułatwi sprzedaż. Jedną z najlepszych rad, jakie można usłyszeć brzmi: zdjęcia produktowe nie mają być artystyczne, ani przesadnie podrasowane – za to, mają być porządnej jakości i nie przekłamywać rzeczywistości.

Sprzęt

Na sam początek wystarczy aparat z porządnym obiektywem stałoogniskowym o minimalnej przysłonie f/1.8. Dzięki temu osiągniemy – bardzo pożądaną – małą głębię ostrości, która pozwoli nam na wyodrębnienie przedmiotu z tła.

Dla osoby, która nie chce od razu zakładać studia, wystarczy podstawowy sprzęt i miejsce. Biały stół, biała ściana, dobre lampy o jasnym świetle, biała parasolka, softbox 60x60 cm i statyw. Białe tło jest najlepszym do fotografii produktowej, gdyż nie odciąga uwagi od głównego punktu zdjęcia. Warto także pokusić się o zainwestowanie w zwykłą szybę. Gdy postawimy na niej produkt, w szybie powstanie jego odbicie, co uatrakcyjni zdjęcie.

 

Światło

Fotografie mają wiernie odwzorowywać dany produkt, nie ma więc tutaj miejsca na wyszukane artystyczne zabiegi, grę światłocieniem czy zabawę przysłoną. Dobre lampy o jasnym świetle połączymy z softboxem, który da miękkie, rozproszone światło (a w przypadku błyszczących, lakierowanych przedmiotów – będzie towarzyszył im równomierny blik). Parasolki mogą być dobrym rozwiązaniem, ale jedynie wówczas, gdy nie fotografujemy przedmiotów odbijających źródło światła. Dobrze jest pamiętać, że ten sprzęt zadziała jedynie wtedy, gdy samo pomieszczenie, w którym fotografujemy będzie jasne – najlepiej działać w godzinach wczesnoporannych, gdy światło jest łagodne.

Postprodukcja

Gdy wykonamy porządne, jasne zdjęcie bez nadmiernych cieni, fotografia sama się obroni. Należy pamiętać o tym, że żadne „artystyczne” presety nie będą naszym sprzymierzeńcem. Używanie filtrów kojarzy się z amatorstwem, dobrze o tym pamiętać. Fotografie produktowe powinny być jak najbardziej naturalne i szczere.

 

Poza tym, warto pamiętać o czterech najczęściej spotykanych ujęciach w fotografii wszelkiej maści produktów. Ujęcie „z lotu ptaka”, do którego użyjemy obiektywu o ogniskowej 35 mm. Z ang. „flatlay”, czyli płaski widok z góry jest bardzo pożądany. Drugie ujęcie to: zdjęcie pod kątem 45 stopni, najbardziej artystyczne, które wzmacnia uczucie trójwymiarowości i pozwala spojrzeć na przedmiot w bardziej naturalny sposób. Kadr z poziomu oczu daje oglądającemu poczucie, że znajduje się na tym samym poziomie, co fotografowany przedmiot i pokazuje mu go w „najprawdziwszej” perspektywie. Do takich kadrów, podobnie jak do robienia zdjęć pod kątem 45 stopni najwygodniejszy będzie obiektyw o ogniskowej od 85 do 135mm. Ostatnim rodzajem jest zdjęcie close-up czy makro, który pozwoli skupić uwagę oglądającego na przedmiocie i wyodrębni go z tła, które może przeszkadzać w odbiorze.